Artikel 170, § 4, Grondwet.
Artikel 40, §3 en artikel 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 5 februari 2016 houdende de toeristisch logies.
Het Besluit van 17 maart 2017 van de Vlaamse Regering, tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies.
Algemeen retributiereglement van 31 maart 2025 en latere wijzigingen
Het bestaand belastingreglement op het in huur geven van kamers voor de aanslagjaren 2020-2025 loopt af op 31 december 2025.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De gemeente levert inspanningen voor veiligheid, infrastructuur, verfraaiing, afvalbeheersing en toeristische ontwikkeling van de gemeente. De logiesverstrekkende sector haalt voordeel uit deze inspanningen. Toeristen en tijdelijke verblijvers kunnen genieten van deze inspanningen, maar leveren geen bijdrage in de algemene financiering van de kosten.
Het tarief blijft ongewijzigd op 1 euro per kamer per kalenderdag maar wordt vanaf 1 januari 2027 wel geïndexeerd.
Het is billijk om de belastingontvangsten voor de gemeente te beschermen tegen inflatie. Vanaf 1 januari 2027 wordt een indexering gekoppeld aan de belastingtarieven. Deze indexering volgt de gezondheidsindex van de maand december.
De ontvangsten zijn voorzien op volgend artikel van het meerjarenplan: GS2-01-02/0020-00/734200/GEMEENTE/ECN-FIN/IP-GEEN
| Jaar | Bedrag |
| 2026 | 37 230 |
| 2027 | 37 975 |
| 2028 | 38 734 |
| 2029 | 39 509 |
| 2030 | 40 299 |
| 2031 | 41 105 |
De leden van de fractie Ruimte onthouden zich omdat ook de kleinste bedragen geïndexeerd worden en dit niet echt praktisch is.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het in bijlage toegevoegde belastingreglement ‘Belasting op het in huur geven van kamers - aanslagjaren 2026-2031’ vast.
Artikel 2
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 januari 2026.
Artikel 3
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.