Gecoördineerde Grondwet van België van 17 februari 1994, artikels 41, 159, 162, 2°, 170 § 4 , 172 en 173
Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten
Decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen), artikels 40, 41, 14°, 326 t.e.m. 341
Decreet van 17 juli 2020 (en latere wijzigingen) betreffende de Vlaamse Codex Wonen
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen
Besluit van de gemeenteraad van 15 december 2025 betreffende vaststelling algemeen retributiereglement en latere wijzigingen
Algemeen retributiereglement van 31 maart 2025 en latere wijzigingen
De ontvangsten en de uitgaven van de gemeente dienen in evenwicht te worden gehouden. Hiertoe is het wenselijk te voorzien in het heffen van eigen gemeentelijke belastingen specifiek geënt op de lokale omstandigheden en ter ondersteuning van bepaalde beleidsaspecten.
Redelijkerwijze mag worden aangenomen dat de eigenaars (zakelijk gerechtigde) van gebruikte woningen zonder inschrijving in het bevolkings- of vreemdelingenregister zoals een tweede woonst, of degene die met hun toestemming in de tweede woonst verblijven, studentenhuisvesting, of voor uitoefening van een economische activiteit, ook gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening. Evenwel dragen zij niet op dezelfde wijze bij in de uitgaven van de gemeente, zoals de inwoners die zijn ingeschreven in het bevolkingsregister en over het algemeen onderworpen zijn aan de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting.
De belasting is verschuldigd, zowel door zakelijk gerechtigden die woonachtig zijn op het grondgebied van de gemeente, als woonachtig buiten het grondgebied van de gemeente. De belasting is immers een belasting op gebruikte woningen zonder inschrijving in het bevolkings- of vreemdelingenregister, zodat het feit of de zakelijk gerechtigde van de woning al dan niet ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister, geen pertinent onderscheidingscriterium is voor de toepassing van de belasting.
Het is verantwoord de belasting te vestigen bij de zakelijk gerechtigde, aangezien niet alleen eigenaars gebruik maken van deze woningen, maar ook de eigenaars de woning verhuren of door een derde laten gebruiken, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks genieten van het voordeel van de uitgaven die de gemeente doet in diverse gemeentelijke voorzieningen.
Woningen die duurzaam onttrokken zijn aan de woningmarkt en die dienst doen voor de uitoefening van een economische activiteit en dermate is vergund niet worden of kunnen worden gebruikt voor de huisvesting van een gezin worden niet beoogd door deze belasting.
Een belasting op gebruikte woningen zonder inschrijving in het bevolkings- of vreemdelingenregister kan bijdragen dat personen die hun feitelijke verblijfplaats in onze gemeente hebben, zich laten inschrijven in de bevolkingsregister.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, stelt de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van politieverordeningen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Op basis van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 14°, stelt de gemeenteraad de gemeentelijke belastingreglementen vast.
Het meerjarenplan voorziet de ontvangsten op jaarbudgetrekening: GS2-01-02/0020-00/737700/ROM-FIN/IP-GEEN
Besluit van de gemeenteraad De Pinte van 16 december 2019 betreffende vaststellen belastingreglement op de tweede verblijven (tot aanslagjaar 2025)
Besluit van de gemeenteraad Nazareth van 16 december 2019 betreffende vaststellen belastingreglement op de tweede verblijven voor de aanslagjaren 2020-2025
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het 'belastingreglement op gebruikte woningen zonder inschrijving in het bevolkings- of vreemdelingenregister - aanslagjaren 2026-2031' vast, zoals toegevoegd als bijlage.
Artikel 2
Het belastingreglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad De Pinte van 16 december 2019 betreffende vaststelling belastingreglement op de tweede verblijven, blijft van toepassing voor belastbare feiten voltrokken uiterlijk op 31 december 2025.
Artikel 4
Het besluit van de gemeenteraad Nazareth van 16 december 2019 betreffende vaststelling belastingreglement op de tweede verblijven voor de aanslagjaren 2020-2025, blijft van toepassing voor belastbare feiten voltrokken uiterlijk op 31 december 2025.
Artikel 5
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.